Hledat Strom kategorií e-shopu
CZK | EUR
česky CS | english EN
řemeny, převody
a dopravní pásy
Nákupní košík je prázdný

Rozšířili jsme nabídku ozubených řemenů profilu STD/STS

6. 12. 2024

Jaké jsou jejich klíčové vlastnosti a možnosti využití? Představíme si nabídku Bando a ContiTech. Porovnáme s profilem HTD a ukážeme si, čím STD/STS vynikají.

STD/STS řemeny: CONTI SYNCHROFORCE STD a Bando HP-STS (ilustrativní obrázek)


Jistě jste se s profily ozubených řemenů s „eskem“ ve svém označení již setkali. Ať už jim výrobce říká STD, STS nebo třeba STPD, označení velikosti profilu začíná písmenem S – např. S8M, S3M nebo zdánlivě exoticky S4,5M. Skrývá se za ním osvědčený, přesto jeden z nejmodernějších široce rozšířených typů profilu synchronních řemenů: Super Torque.

Ozubené řemeny Super Torque v e-shopu TYMA CZ

Jsme autorizovaným distributorem předních výrobců řemenů v profilech STD/STS – společností Bando a ContiTech.

Koupit řemen   nebo   Kontaktovat obchodníka.

Super Torque řemeny. Nejširší nabídka profilů

Jsou spolehlivým řešením pro mnoho úkolů pohonu. Všestrannost, vysoký výkon a snadné použití z nich činí oblíbenou volbu pro inženýry a techniky. V současnosti se navíc jedná o ozubené řemeny s nejvíce profily a rozměry.

Evolventní tvar zubů je výsledkem optimalizace standardních profilů ozubených řemenů (lichoběžníkových, HTD a dalších). Je navržen tak, aby poskytoval větší kontaktní plochu s řemenicí a umožňoval tak přenášet vyšší sílu při přesnější synchronizaci a delší životnosti.

Výhody řemenů Super Torque (STD/STS)

Přehledně a ve srovnání s dalšími běžnými profily ozubených řemenů:

  • Vyšší účinnost přenosu
    Efektivnější přenos síly než u dřívějších profilů.

  • Provoz při vyšších rychlostech
    Možnost provozu i při vyšších obvodových rychlostech než u řemenů HTD.

  • Přesná synchronizace
    Možnost vysoké přesnosti polohování.

  • Snížení vibrací a tichý chod
    Minimalizace polygonového efektu. Nižší hlučnost než profily HTD.

  • Kompaktní design
    Aplikace bývá vhodná i při prostorově omezených podmínkách.

  • Delší životnost
    Lépe rozvržené zatížení zubu a vyšší kvalita materiálu. Nízké nároky na údržbu.

  • Všestrannost
    K dispozici v nejširším spektru velikosti profilu, šířek a délek řemene.


Kde řemeny Super Torque najdeme?

Ozubené řemeny v profilech STD/STS nacházejí díky svým charakteristikám stále častěji uplatnění napříč všemi odvětvími a v nejrůznějších aplikacích.

Najdeme je od aplikací v automobilovém průmyslu (pohony vačkových hřídelů, pohony pomocných jednotek), přes všeobecné strojírenství (dopravníky, balicí stroje, textilní stroje, tiskařské stroje, pohony čerpadel, kompresorů atp.) a zemědělské aplikace (pohony sečení a jiné pomocné synchronní pohony) až po větší i menší kancelářské přístroje nebo domácí spotřebiče.


V dalším textu se podíváme na nabídku řemenů v Super Torque profilech.

Bando: STS guru

Bando STS, HP-STS a CEPTOR (ilustrativní obrázek)

Řemeny STD/STS se vyznačují nejširší nabídkou profilů a rozměrů. A právě Bando využívá profil STS naplno napříč celým svým portfoliem ozubených řemenů.

Pro profily Super Torque je typické, že je nacházíme především ve strojích a přístrojích asijské provenience, resp. že ve strojích asijské provenience nacházíme především řemeny STD/STS. Je tomu tak v důsledku historie vývoje profilu a jeho prosazení se na trhu, při kterém sehrála zásadní roli japonská společnost Bando.

Bando označuje profil jako STS (Super Torque Synchronous) a stejně jako jiní výrobci nabízí své řemeny v několika výkonnostních řadách:

Základní řada Bando STS

Bando STS

Základní řada nese jednoduché označení STS. Tyto základní řemeny jsou na hřbetu opatřeny žlutým potiskem. Jsou určené pro běžné aplikace s vysokým zatížením i vysokými rychlostmi a disponují veškerými výhodami vyplývajícími z charakteristiky profilu – zejména přesným a tichým chodem, tlumením vibrací a dobrou životností.

Bando HIGH PERFORMANCE

Bando HP-STS

Zesílené provedení přináší řada HIGH PERFORMANCE (HP). Řemeny profilu STS jsou v této výkonnostní řadě opatřeny zeleným potiskem obsahujícím označení HP-STS. Zvýšení přenášené kapacity výkonu je na úrovni 1,4 až 1,8násobku proti standardní řadě STS.

Bando CEPTOR

Bando CEPTOR-VI   Bando CEPTOR-X

Nejvýkonnější provedení pryžových ozubených řemenů v profilu STS označuje Bando názvem CEPTOR. V nabídce jsou momentálně dvě řady: starší CEPTOR-VI se speciálními skelnými tažnými vlákny a nejmodernější CEPTOR-X.

Špičkové řemeny CEPTOR-X jsou vyráběné z mimořádně odolné směsi syntetické pryže HNBR (Hydrogenated Nitrile Butadiene Rubber), jejich tažná vlákna jsou uhlíková. Řemeny CEPTOR-X poznáme podle červeného potisku. Dle informací výrobce budou postupně nahrazovat starší CEPTOR-VI, které jsou na rozdíl od nich potištěny žlutě.

Konstrukční zúžení řemenů vyšších řad nabízí prostorově úsporná a lehčí řešení pohonu: užší řemeny i řemenice

Optimalizovaná konstrukce vyšších řad nabízí zmenšení šířky řemenů a řemenic pro kompaktní a lehká řešení pohonu. Řemeny typu CEPTOR-X tak například v některých profilech dokážou přenášet shodný výkon při poloviční šířce dokonce i oproti výkonným Bando HP-STS.

Provedení CLEAN

Bando HP-STS a speciální světle hnědá impregnovaná tkanina provedení CLEAN na zubech řemenů

Ozubené řemeny Bando mají navíc v některých profilech na zubech speciální impregnovanou tkaninu, která ještě více snižuje provozní hluk a dodává převodům plynulejší chod. Nazývá se jednoduše: CLEAN (případně CLEAN TYPE).


Výkonnostní členění sortimentu STS řemenů Bando:

STS pro malé i miniaturní převody

Pryžové ozubené řemeny STS nejmenších profilů S1,5M, S2M, S3M jsou, díky svému přesnému náběhu řemenů do řemenic, dokonalým řešením pro různé precizní malé stroje a přístroje, jakými jsou např. tiskárny, 3D tiskárny, kopírky nebo skenery.

Nejvýkonnější provedení CEPTOR je k dispozici od profilu S3M.

Oblast středních výkonů a speciální profil S4,5M

Pro oblast středních výkonů slouží profil S5M. V nabídce můžeme navíc najít i unikátní profil S4,5M, se kterým se lze často setkat u textilních nebo obráběcích strojů.

Stejně jako u malých profilů, i zde najdeme různé výkonnostní řady od základních STS, přes zesílené HP-STS až po top řadu CEPTOR.

Optimalizované rozměry převodů pro stroje s nejvyššími výkony

Srovnání přenosové kapacity vyšších řad řemenů STS S8M

Pro největší výkony pak slouží profily S8MS14M. I ty jsou nabízeny ve všech výkonnostních variantách.

Řemeny Bando STS v základním provedení jsou v případě profilů S8M a S14M již pouze výběhovým typem. Jako základní řada budou nově vyráběny rovnou v provedení HP-STS se zesíleným vláknem, které nabízí až o 25 až 30 % vyšší přenášený výkon.

Nejmodernějšími typy jsou i zde řemeny s uhlíkovými vlákny CEPTOR-X.

STS také jako oboustranné řemeny

Většina profilů a rozměrů je také k dispozici v oboustranném provedení. Takové řemeny od Bando pak nesou prosté označení Double-Sided STS.


Základní řemeny STS v e-shopu TYMA CZ

Řemeny Bando HP v e-shopu TYMA CZ

Řemeny Bando CEPTOR v e-shopu TYMA CZ

Oboustranné ozubené řemeny STS v e-shopu TYMA CZ

ContiTech a profil STD

CONTI SYNCHROFORCE STD (ilustrativní obrázek)

Předním evropským výrobcem hnacích řemenů v profilu Super Torque je společnost Continental ContiTech, která vyrábí tyto řemeny zejména v profilu STD S8M.

ContiTech označuje profil jako STD (Super Torque Drive) a také nabízí řemeny profilu S8M v celé škále výkonnostních provedení:

CONTI SYNCHROBELT

Standardní provedení pro výkonná a spolehlivá řešení v široké oblasti výkonů.

CONTI SYNCHROFORCE CXP

Zesílené provedení pro přenos vysokých výkonů a nejvyšších obvodových rychlostí.

CONTI SYNCHROFORCE CXA

Zesílené provedení s aramidovými tažnými vlákny a speciálním složením pryžeN-DUROpro přenos nejvyšších krouticích momentů.

CONTI SYNCHROFORCE CARBON

Nejnovější a nejvýkonnější provedení s uhlíkovými tažnými vlákny pro vysoké síly, zrychlení a zatížení rázy.

CONTI SYNCHROTWIN jako oboustranné Super Torque

ContiTech značí oboustranně ozubené řemeny v profilech Super Torque zkratkou DSTD. Označení velikosti profilu pak začíná písmeny DS (takže DS8M).

V nabídce pak tyto řemeny najdeme jako standardní CONTI SYNCHROTWIN, tak v zesíleném provedení CONTI SYNCHROTWIN CXP.


Řemeny CONTI SYNCHROBELT S8M v e-shopu TYMA CZ

Řemeny CONTI SYNCHROFORCE CXP S8M v e-shopu TYMA CZ

Řemeny CONTI SYNCHROFORCE CXA S8M v e-shopu TYMA CZ

Řemeny CONTI SYNCHROFORCE CARBON S8M v e-shopu TYMA CZ

Řemeny CONTI SYNCHROTWIN CXP DS8M v e-shopu TYMA CZ

Srovnání nejběžnějších profilů ozubených řemenů: HTD a STD/STS

Profily HTD jsou vhodné pro přenos vysokých krouticích momentů. Jedná se o nejrozšířenější profily zubů průmyslových ozubených řemenů. Díky výšce zubů ve tvaru půlkruhů zajišťují obzvlášť vysokou bezpečnost proti přeskakování zubů za provozu.

Jak jsme si již popsali, profily STD/STS poskytují navíc přesný a tichý chod i pro vysoké rychlosti řemene. Tyto vlastnosti získávají díky evolventnímu tvaru zubů a jejich optimálnímu záběru v řemenici.

Profily HTD a STD/STS – porovnání tvaru zubů


Profily Super Torque nabízejí vysokou přesnost polohování

Jednou z výhod profilů STD/STS je vysoká přesnost polohování. Ta ale musí být výsledkem sladění ozubeného řemene a ozubené řemenice.

Řemenice STS od Bando

Profil STD/STS na rozdíl od profilů HTD umožňuje vytvoření převodu se zmenšenou vůlí zubu až po nulovou vůli profilu řemenice. Systém ozubeného řemene pak dosahuje maximální přesnosti.

V těchto speciálních případech si je nutné vyžádat technickou konzultaci. Správnou funkci převodu se sníženou nebo nulovou vůlí ovlivňuje mnoho faktorů, jakými jsou např. napínací síla, počet zubů v záběru, parametry zatížení (otáčky, kroutící moment, rázy apod.), velikost rozteče, tolerance ozubených řemenů a tolerance řemenic.

Objednat technickou konzultaci


Profil HTD má kruhový tvar, a tak snížení vůle úpravou tvaru profilu zubů řemenic není možné. Zub řemenu by se nevešel do zubové mezery a docházelo by k jeho nadměrnému opotřebení.

Pozor na řemenice

Profily STD/STSHTD jsou v mnoha případech podobné ve svých vlastnostech. Pozor ale na použití správného typu řemenic.

Řemen STD na řemenicích HTD a STD Řemen HTD na řemenicích HTD a STD

Je potřeba použít vždy vhodný typ řemenice STD/STS nebo HTD!

Jak ukazují i obrázky výše, profil řemenic není zaměnitelný a při použití špatné řemenice dojde k rychlému poškození řemenu. V mnoha případech ani nebude možné řemen do řemenic nasadit a namontovat.


Standardní řemenice STD/STS v e-shopu TYMA CZ

Řemenice STD/STS pro pouzdra Taper Lock v e-shopu TYMA CZ

Historie řemenů typu Super Torque

Převod s řemeny STS i Double-Sided STS

Od 90. let se profil STD/STS stal novým standardem nejen v automobilovém průmyslu, ale také v mnoha průmyslových a spotřebních aplikacích.

Ozubený řemen byl původně vyvinut v USA a do Evropy se dostal v 60. letech 20. století. První známý případ takového použití pochází z roku 1962, kdy byl instalován v tehdy západoněmeckém automobilu Glas 1004 (motor o objemu 992 cm3 a výkonu 42 HP). Šlo o jednu z nejmodernějších sériově vyráběných motorových koncepcí své doby. Jako první používal rozvodový řemen pro ovládání ventilů místo tradičního řetězu, čímž výrazně zlepšil efektivitu a snížil hlučnost pohonu ventilů a výrazně předběhl svou dobu.

Řemeny s lichoběžníkovým profilem (např. MXL, XL, T2,5, T5) si pak záhy získaly značnou oblibu i v průmyslu. V 70. letech došlo k zásadnímu vývojovému pokroku, když byl na trh uveden profil High Torque (HTD, HTS apod.). Tento profil s přibližně půlkruhovou geometrií zubu nabízel lepší přenos síly a spolehlivost.

V automobilovém průmyslu se však již v 80. letech začal používat ještě modernější profil – Super Torque – který se díky svým vlastnostem, neustálým inovacím a vylepšením využívá napříč odvětvími dodnes.


Standardní řemeny Super Torque v e-shopu TYMA CZ