Rozšířili jsme nabídku ozubených řemenů profilu STD/STS
Jaké jsou jejich klíčové vlastnosti a možnosti využití? Představíme si nabídku Bando a ContiTech. Porovnáme s profilem HTD a ukážeme si, čím STD/STS vynikají.
- Super Torque řemeny. Nejširší nabídka profilů
- Bando: STS guru
- ContiTech a profil STD
- Srovnání nejběžnějších profilů ozubených řemenů: HTD a STD/STS
- Historie řemenů typu Super Torque
Jistě jste se s profily ozubených řemenů s „eskem“ ve svém označení již setkali. Ať už jim výrobce říká STD, STS nebo třeba STPD, označení velikosti profilu začíná písmenem S – např. S8M, S3M nebo zdánlivě exoticky S4,5M. Skrývá se za ním osvědčený, přesto jeden z nejmodernějších široce rozšířených typů profilu synchronních řemenů: Super Torque.
Ozubené řemeny Super Torque v e-shopu TYMA CZ
Jsme autorizovaným distributorem předních výrobců řemenů v profilech STD/STS – společností Bando a ContiTech.
Super Torque řemeny. Nejširší nabídka profilů
Jsou spolehlivým řešením pro mnoho úkolů pohonu. Všestrannost, vysoký výkon a snadné použití z nich činí oblíbenou volbu pro inženýry a techniky. V současnosti se navíc jedná o ozubené řemeny s nejvíce profily a rozměry.
Evolventní tvar zubů je výsledkem optimalizace standardních profilů ozubených řemenů (lichoběžníkových, HTD a dalších). Je navržen tak, aby poskytoval větší kontaktní plochu s řemenicí a umožňoval tak přenášet vyšší sílu při přesnější synchronizaci a delší životnosti.
Výhody řemenů Super Torque (STD/STS)
Přehledně a ve srovnání s dalšími běžnými profily ozubených řemenů:
-
Vyšší účinnost přenosu
Efektivnější přenos síly než u dřívějších profilů. -
Provoz při vyšších rychlostech
Možnost provozu i při vyšších obvodových rychlostech než u řemenů HTD. -
Přesná synchronizace
Možnost vysoké přesnosti polohování. -
Snížení vibrací a tichý chod
Minimalizace polygonového efektu. Nižší hlučnost než profily HTD. -
Kompaktní design
Aplikace bývá vhodná i při prostorově omezených podmínkách. -
Delší životnost
Lépe rozvržené zatížení zubu a vyšší kvalita materiálu. Nízké nároky na údržbu. -
Všestrannost
K dispozici v nejširším spektru velikosti profilu, šířek a délek řemene.
Kde řemeny Super Torque najdeme?
Ozubené řemeny v profilech STD/STS nacházejí díky svým charakteristikám stále častěji uplatnění napříč všemi odvětvími a v nejrůznějších aplikacích.
Najdeme je od aplikací v automobilovém průmyslu (pohony vačkových hřídelů, pohony pomocných jednotek), přes všeobecné strojírenství (dopravníky, balicí stroje, textilní stroje, tiskařské stroje, pohony čerpadel, kompresorů atp.) a zemědělské aplikace (pohony sečení a jiné pomocné synchronní pohony) až po větší i menší kancelářské přístroje nebo domácí spotřebiče.
V dalším textu se podíváme na nabídku řemenů v Super Torque profilech.
Bando: STS guru
Řemeny STD/STS se vyznačují nejširší nabídkou profilů a rozměrů. A právě Bando využívá profil STS naplno napříč celým svým portfoliem ozubených řemenů.
Pro profily Super Torque je typické, že je nacházíme především ve strojích a přístrojích asijské provenience, resp. že ve strojích asijské provenience nacházíme především řemeny STD/STS. Je tomu tak v důsledku historie vývoje profilu a jeho prosazení se na trhu, při kterém sehrála zásadní roli japonská společnost Bando.
Bando označuje profil jako STS (Super Torque Synchronous) a stejně jako jiní výrobci nabízí své řemeny v několika výkonnostních řadách:
Základní řada Bando STS
Základní řada nese jednoduché označení STS. Tyto základní řemeny jsou na hřbetu opatřeny žlutým potiskem. Jsou určené pro běžné aplikace s vysokým zatížením i vysokými rychlostmi a disponují veškerými výhodami vyplývajícími z charakteristiky profilu – zejména přesným a tichým chodem, tlumením vibrací a dobrou životností.
Bando HIGH PERFORMANCE
Zesílené provedení přináší řada HIGH PERFORMANCE (HP). Řemeny profilu STS jsou v této výkonnostní řadě opatřeny zeleným potiskem obsahujícím označení HP-STS. Zvýšení přenášené kapacity výkonu je na úrovni 1,4 až 1,8násobku proti standardní řadě STS.
Bando CEPTOR
Bando CEPTOR-VI Bando CEPTOR-X
Nejvýkonnější provedení pryžových ozubených řemenů v profilu STS označuje Bando názvem CEPTOR. V nabídce jsou momentálně dvě řady: starší CEPTOR-VI se speciálními skelnými tažnými vlákny a nejmodernější CEPTOR-X.
Špičkové řemeny CEPTOR-X jsou vyráběné z mimořádně odolné směsi syntetické pryže HNBR (Hydrogenated Nitrile Butadiene Rubber), jejich tažná vlákna jsou uhlíková. Řemeny CEPTOR-X poznáme podle červeného potisku. Dle informací výrobce budou postupně nahrazovat starší CEPTOR-VI, které jsou na rozdíl od nich potištěny žlutě.
Optimalizovaná konstrukce vyšších řad nabízí zmenšení šířky řemenů a řemenic pro kompaktní a lehká řešení pohonu. Řemeny typu CEPTOR-X tak například v některých profilech dokážou přenášet shodný výkon při poloviční šířce dokonce i oproti výkonným Bando HP-STS.
Provedení CLEAN
Ozubené řemeny Bando mají navíc v některých profilech na zubech speciální impregnovanou tkaninu, která ještě více snižuje provozní hluk a dodává převodům plynulejší chod. Nazývá se jednoduše: CLEAN (případně CLEAN TYPE).
Výkonnostní členění sortimentu STS řemenů Bando:
STS pro malé i miniaturní převody
Pryžové ozubené řemeny STS nejmenších profilů S1,5M, S2M, S3M jsou, díky svému přesnému náběhu řemenů do řemenic, dokonalým řešením pro různé precizní malé stroje a přístroje, jakými jsou např. tiskárny, 3D tiskárny, kopírky nebo skenery.
Nejvýkonnější provedení CEPTOR je k dispozici od profilu S3M.
Oblast středních výkonů a speciální profil S4,5M
Pro oblast středních výkonů slouží profil S5M. V nabídce můžeme navíc najít i unikátní profil S4,5M, se kterým se lze často setkat u textilních nebo obráběcích strojů.
Stejně jako u malých profilů, i zde najdeme různé výkonnostní řady od základních STS, přes zesílené HP-STS až po top řadu CEPTOR.
Optimalizované rozměry převodů pro stroje s nejvyššími výkony
Pro největší výkony pak slouží profily S8M a S14M. I ty jsou nabízeny ve všech výkonnostních variantách.
Řemeny Bando STS v základním provedení jsou v případě profilů S8M a S14M již pouze výběhovým typem. Jako základní řada budou nově vyráběny rovnou v provedení HP-STS se zesíleným vláknem, které nabízí až o 25 až 30 % vyšší přenášený výkon.
Nejmodernějšími typy jsou i zde řemeny s uhlíkovými vlákny CEPTOR-X.
STS také jako oboustranné řemeny
Většina profilů a rozměrů je také k dispozici v oboustranném provedení. Takové řemeny od Bando pak nesou prosté označení Double-Sided STS.
Základní řemeny STS v e-shopu TYMA CZ
Řemeny Bando HP v e-shopu TYMA CZ
Řemeny Bando CEPTOR v e-shopu TYMA CZ
Oboustranné ozubené řemeny STS v e-shopu TYMA CZ
ContiTech a profil STD
Předním evropským výrobcem hnacích řemenů v profilu Super Torque je společnost Continental ContiTech, která vyrábí tyto řemeny zejména v profilu STD S8M.
ContiTech označuje profil jako STD (Super Torque Drive) a také nabízí řemeny profilu S8M v celé škále výkonnostních provedení:
CONTI SYNCHROBELT
Standardní provedení pro výkonná a spolehlivá řešení v široké oblasti výkonů.
CONTI SYNCHROFORCE CXP
Zesílené provedení pro přenos vysokých výkonů a nejvyšších obvodových rychlostí.
CONTI SYNCHROFORCE CXA
Zesílené provedení s aramidovými tažnými vlákny a speciálním složením pryžeN-DUROpro přenos nejvyšších krouticích momentů.
CONTI SYNCHROFORCE CARBON
Nejnovější a nejvýkonnější provedení s uhlíkovými tažnými vlákny pro vysoké síly, zrychlení a zatížení rázy.
CONTI SYNCHROTWIN jako oboustranné Super Torque
ContiTech značí oboustranně ozubené řemeny v profilech Super Torque zkratkou DSTD. Označení velikosti profilu pak začíná písmeny DS (takže DS8M).
V nabídce pak tyto řemeny najdeme jako standardní CONTI SYNCHROTWIN, tak v zesíleném provedení CONTI SYNCHROTWIN CXP.
Řemeny CONTI SYNCHROBELT S8M v e-shopu TYMA CZ
Řemeny CONTI SYNCHROFORCE CXP S8M v e-shopu TYMA CZ
Řemeny CONTI SYNCHROFORCE CXA S8M v e-shopu TYMA CZ
Řemeny CONTI SYNCHROFORCE CARBON S8M v e-shopu TYMA CZ
Řemeny CONTI SYNCHROTWIN CXP DS8M v e-shopu TYMA CZ
Srovnání nejběžnějších profilů ozubených řemenů: HTD a STD/STS
Profily HTD jsou vhodné pro přenos vysokých krouticích momentů. Jedná se o nejrozšířenější profily zubů průmyslových ozubených řemenů. Díky výšce zubů ve tvaru půlkruhů zajišťují obzvlášť vysokou bezpečnost proti přeskakování zubů za provozu.
Jak jsme si již popsali, profily STD/STS poskytují navíc přesný a tichý chod i pro vysoké rychlosti řemene. Tyto vlastnosti získávají díky evolventnímu tvaru zubů a jejich optimálnímu záběru v řemenici.
Profily Super Torque nabízejí vysokou přesnost polohování
Jednou z výhod profilů STD/STS je vysoká přesnost polohování. Ta ale musí být výsledkem sladění ozubeného řemene a ozubené řemenice.
Profil STD/STS na rozdíl od profilů HTD umožňuje vytvoření převodu se zmenšenou vůlí zubu až po nulovou vůli profilu řemenice. Systém ozubeného řemene pak dosahuje maximální přesnosti.
V těchto speciálních případech si je nutné vyžádat technickou konzultaci. Správnou funkci převodu se sníženou nebo nulovou vůlí ovlivňuje mnoho faktorů, jakými jsou např. napínací síla, počet zubů v záběru, parametry zatížení (otáčky, kroutící moment, rázy apod.), velikost rozteče, tolerance ozubených řemenů a tolerance řemenic.
Objednat technickou konzultaci
Profil HTD má kruhový tvar, a tak snížení vůle úpravou tvaru profilu zubů řemenic není možné. Zub řemenu by se nevešel do zubové mezery a docházelo by k jeho nadměrnému opotřebení.
Pozor na řemenice
Profily STD/STS a HTD jsou v mnoha případech podobné ve svých vlastnostech. Pozor ale na použití správného typu řemenic.
Je potřeba použít vždy vhodný typ řemenice STD/STS nebo HTD!
Jak ukazují i obrázky výše, profil řemenic není zaměnitelný a při použití špatné řemenice dojde k rychlému poškození řemenu. V mnoha případech ani nebude možné řemen do řemenic nasadit a namontovat.
Standardní řemenice STD/STS v e-shopu TYMA CZ
Řemenice STD/STS pro pouzdra Taper Lock v e-shopu TYMA CZ
Historie řemenů typu Super Torque
Od 90. let se profil STD/STS stal novým standardem nejen v automobilovém průmyslu, ale také v mnoha průmyslových a spotřebních aplikacích.
Ozubený řemen byl původně vyvinut v USA a do Evropy se dostal v 60. letech 20. století. První známý případ takového použití pochází z roku 1962, kdy byl instalován v tehdy západoněmeckém automobilu Glas 1004 (motor o objemu 992 cm3 a výkonu 42 HP). Šlo o jednu z nejmodernějších sériově vyráběných motorových koncepcí své doby. Jako první používal rozvodový řemen pro ovládání ventilů místo tradičního řetězu, čímž výrazně zlepšil efektivitu a snížil hlučnost pohonu ventilů a výrazně předběhl svou dobu.
Řemeny s lichoběžníkovým profilem (např. MXL, XL, T2,5, T5) si pak záhy získaly značnou oblibu i v průmyslu. V 70. letech došlo k zásadnímu vývojovému pokroku, když byl na trh uveden profil High Torque (HTD, HTS apod.). Tento profil s přibližně půlkruhovou geometrií zubu nabízel lepší přenos síly a spolehlivost.
V automobilovém průmyslu se však již v 80. letech začal používat ještě modernější profil – Super Torque – který se díky svým vlastnostem, neustálým inovacím a vylepšením využívá napříč odvětvími dodnes.